Varis Belirtileri

Varis Belirtileri Nelerdir?

Bedenimizin sağlıklı bir şekilde çalışmasında rol oynayan, vücuttan kirli kanın geri alınmasına yardımcı olan toplardamarların, bu görevini yerine getiremediği durumlarda ortaya çıkan rahatsızlıklardan biri varistir. Varis nedir, sorusunun cevabı bacaklarımızdan kirli kanı alan toplardamarların işlevsel bozukluklarında saklıdır. Bacaklardan kirli kanı alamayan toplardamarlar şişebilir, genişleyebilir veya uzayabilir. Bu durumda, kan dolaşımı sorunu olarak da ele alınabilecek olan varis rahatsızlığı ortaya çıkar.  Bu rahatsızlığın temelinde, damarlarda bulunan kapakçıkların görevini yerine getirememesi yatar.

Varislerin belirtileri genellikle gözle görülebilir ve kişide ağrı, acı gibi sorunlar yaratabilir.

Ayakta Varis Belirtileri

Bedenimiz için hayati öneme sahip damarlardan olan toplardamarlarda kan birikmesi ve genişleme sonucu oluşan varisler toplumda yaygın olarak görülür. Varise bağlı şikayetler ise kişiden kişiye yahut varisin türüne göre değişiklik gösterebilir. Varisler küçük (kılcal),orta ve büyük varisler olarak ele alınır. Bazı kimselerde yoğun olarak görülen varisler, kimilerinde tek tük görülebilir.

Varis rahatsızlığı, genellikle hanımların ve uzun süre ayakta iş yapanların yaşadığı bir sorundur. Bilimsel kaynaklara göre ise varisler genetik kaynaklı rahatsızlıklardır. Ancak tek başına genetik özellikleri değerlendirmek yanlış olur. Hareketsiz yaşam, aşırı kilolar, hamilelik gibi nedenler varisin oluşma sebebi olabilir.

Gelelim varisin belirtileri konusuna. Varisler kendisini görsel olarak veya çeşitli ağrılar-acılar olarak gösterebilir. En yaygın varis belirtileri ise şöyledir:

Varisin Belirtileri

• Varisli bölgenin ağrıması. Geceleri artan varis ağrıları.
  • Varisli bölgede ve bacakta yanma hissi.
  • Bacak uyuşmaları veya kramplar.
  • Ayaklarda veya ayak bileği çevresinde görülen şişlikler.
  • Sabahtan daha az şiddetle başlayıp, günün ilerleyen saatlerinde artan şikayetler.
  • Varisli bölgede meydana gelen kaşıntılar.
  • Isınma veya yanma hissi.
  • Ayakları zor hareket ettirme, ayaklarda meydana gelen ağırlaşma hissi.
  • Görsel olarak, kırmızı veya mor renk tonlarındaki damar görüntüleri.

Varis teşhisini kendi başınıza değil, bir uzman görüşü ile yapmanızda yarar vardır. Varisin türü ve yaşadığınız şikayetlere göre çeşitli tedavi yöntemleri vardır. Ameliyatsız çözümleri de olan varis tedavileri için doktorunuza başvurabilirsiniz.

Varis Yaraları

Varis nedeniyle oluşmuş olan varis yaraları da varis tedavisini yapan hekim tarafından yapılabilmektedir. Zira varis tedavisi yapılmadan varis yaralarının iyileşme imkanı yoktur. O nedenle varis tedavisinin yapılması sonrasında varis yaralarının da kendiliğinden iyileşmesi ihtimali daha yüksektir. Keza tedavi sonrası varis yaralarının tedavisine de devam edilmektedir.

Varis BelirtileriSık Sorulan Sorular2
  • Venöz Haritalama Nedir

Venöz haritalama bacaklarımızda bulunan varisli damarların genişliğinin, büyüklüğünü ve yerinin Renkli Doppler Ultrason tetkiki ile belirlenmesi işidir. Venöz Haritalama Nedir? sorusuna en net cevap; Varisli damar haritasıdır.

Radyoloji Uzmanları tarafından varis muayenesi sırasında çekilen renkli doppler ultrason ile yapılabilen bir inceleme sonunda hazırlanan bir rapora Venöz haritalama denir. Bu tetkik varis hastası olduğundan şüphelenilen kişilerin bacaklarındaki dokuların içinde boylu boyunca uzanan varisli toplardamarın bacakta nerede kaç santimenteye ulaştığı nerede daralıp genişlediğinin belirlendiği bir incelemedir. Bu tetkikin renkli doppler ultrason yapmaya ehliyetli bir radyoloji uzmanı tarafından yapılması zorunludur.

Venöz haritalamayı Radyoloji Uzmanları Yapar

Venöz haritalama yalnızca bu konuda yetkili radyologlar tarafından yapılmalıdır. Venöz haritalama tetkiki sonucunda hazırlanan raporun radyolog olmayan kişiler tarafından vermesi uygun değildir. İyi yapılmış bir Venöz Haritalama varis tedavisinin öncesinde yapılması gerekli bir işlemdir.

Varis tedavisinin nasıl ve nerede bulunan hangi damara yapılacağı bu inceleme sonucunda tespit edilir.

Gözle dıştan yapılan bir varis muayenesi sonrasında aslında varis olmayan sağlıklı toplardamarların kapatılması mümkün olabilir. Böylece sağlıklı bir organ kaybedilebilir.

Varis hastalığının teşhisinde ve tedavisinde niçin girişimsel radyoloji uzmanlarının avantajlı olduğu ortaya çıkmaktadır.

Hastalığı teşhis eden varisli damarların yerini gören gözün aynı damarı tedavi etmesi büyük avantaj sağlar.

Girişimsel Radyoloji uzmanları bu avantajı venöz haritalama yapmaları ve varisli damarın yerinin ve tipinin tespiti sonrasında tedavisinde de ultrasonu kullanarak tedaviyi gerçekleştirebilmesindedir.

Venöz haritalama yapılmadan tedaviye başlanmasına müsaade etmeyin.

Varis hastası olduğunuza dair şüpheleriniz varsa önce venöz haritalama yaptırmayı ihmal etmeyin.

Varis Ağrı Yapar Mı?

Varis ağrısı genellikle akşam saatlerinde belirginleşir. Çünkü varisli damar, kirli kanı kalbe götürmekten sorumlu toplardamardır. Bacak toplardamarlarında tek taraflı valv gibi çalışan kapakçıklar vardır. Bu kapakçıklar kirli kanın yukarı çıkışına izin verirken aşağı dönmesini engeller. Toplardamardaki genişleme yüzünden damarın içindeki kapakçıklar görevini yapamaz hale gelir, çalışır ancak aradan kirli kan aşağı doğru iner. Yani kirli kanın yukarı gitmesi gerekirken tekrar ayaklara doğru iner. Karın içi basıncı yüksek olan hastalarda bu daha da çok olur. Gebelik, kilo artışı bu süreci hızlandırır. Çoğunlukla gün boyu ayakta duran hastalarda kirli kan bacaklarda birikir. Bu nedenle akşama doğru bacaklarda ciddi ağrı oluşur.