Varis Nedir?

Varis; kısaca kirli kanı taşıyan toplardamar hastalığıdır.

Cilt altındaki yüzeyel toplardamarın kanı yukarıya doğru taşımadaki yetersizliğine bağlı olarak genişleyip cilt yüzeyinde görülebilir hale gelmesidir.
Bilinenin aksine varis tedavi edilmesi gereken önemli bir sağlık sorunudur. Varis ilerleyen aşamalarda kişinin hayat konforunu olumsuz etkileyebilecek bir hastalıktır. Bu nedenle varis sorunu bulunan kişilerin bu konuyu ciddi biçimde dikkate alması ve bu konuda inceleme yapmaya yetkili Radyoloji uzmanlarına başvurarak tedavinin planlanmasını sağlamaları gerekmektedir. Varis denince akla ilk başta bacaklarda belirginleşen damarlar gelmekle birlikte el sırtında bulunan damarların da yaşla beraber belirginleşmesi bir çeşit varistir ve tedavi edilebilir.

Varis bacaklardaki kirli kanı temizlenmek üzere akciğere taşıyan yüzeyel toplardamarlardaki yetmezliktir.

Bacaklardaki kirli kan çeşitli faktörler yardımı ile pompalanarak akciğere gönderir. Bu kanın yer çekimi ile tekrar geri dönmesine bacak toplardamarlarında bulunan kapakçıklar engel olur. Bu kapakçıklar çeşitli kalıtımsal ve diğer faktörler sonucu işlevini yapamaz hale gelirse akciğere gönderilen kan, yer çekimi etkisi ile geri kaçar (Reflü) ve bacak toplardamarlarında birikerek özellikle kendini istenmeyen görüntü, ağrı, acı ve şişkinlikle kendini hissettiren VARİS adı verilen rahatsızlığı ortaya çıkarır. Zamanında önlemi alınmayan bu şikayetler ileri dönemlerde büyüyerek tedavisi oldukça güç problemlerin ortaya çıkmasına neden olur.

Her 4 bayandan birinde, her 5 erkekten birinde bu şikayetler görülmektedir.

Varisler çoğu kez bacak derisinin altında mavimsi renkte değişik çaplarda kıvrıntılı kabarıklıklar şeklinde görülür. Varisler yıllarca görünüm dışında bir şikayete yol açmadan kalabilir. Ancak zamanla varisler ağrılı hale de gelebilir. Bacaklarda şişme ve bir süre sonra kronik toplardamar (venöz) yetmezliği dönüşebilir. Varisli olan damarda kan pıhtısı oluşabilir ve tromboflebit olarak bilinen bu durum bacakta ağrı, şişme ve kızarıklığa neden olur.

Varis Ağrı Yapar Mı?

Varis ağrısı genellikle akşam saatlerinde belirginleşir. Çünkü varisli damar, kirli kanı kalbe götürmekten sorumlu toplardamardır. Bacak toplardamarlarında tek taraflı valv gibi çalışan kapakçıklar vardır. Bu kapakçıklar kirli kanın yukarı çıkışına izin verirken aşağı dönmesini engeller. Toplardamardaki genişleme yüzünden damarın içindeki kapakçıklar görevini yapamaz hale gelir, çalışır ancak aradan kirli kan aşağı doğru iner. Yani kirli kanın yukarı gitmesi gerekirken tekrar ayaklara doğru iner. Karın içi basıncı yüksek olan hastalarda bu daha da çok olur. Gebelik, kilo artışı bu süreci hızlandırır. Çoğunlukla gün boyu ayakta duran hastalarda kirli kan bacaklarda birikir. Bu nedenle akşama doğru bacaklarda ciddi ağrı oluşur.