Varis Nedir?

Varis; kısaca kirli kanı taşıyan toplardamar hastalığıdır.

Cilt altındaki yüzeyel toplardamarın kanı yukarıya doğru taşımadaki yetersizliğine bağlı olarak genişleyip cilt yüzeyinde görülebilir hale gelmesidir.

Bilinenin aksine varis tedavi edilmesi gereken önemli bir sağlık sorunudur. Varis ilerleyen aşamalarda kişinin hayat konforunu olumsuz etkileyebilecek bir hastalıktır. Bu nedenle varis sorunu bulunan kişilerin bu konuyu ciddi biçimde dikkate alması ve bu konuda inceleme yapmaya yetkili Radyoloji uzmanlarına başvurarak tedavinin planlanmasını sağlamaları gerekmektedir. Varis denince akla ilk başta bacaklarda belirginleşen damarlar gelmekle birlikte el sırtında bulunan damarların da yaşla beraber belirginleşmesi bir çeşit varistir ve tedavi edilebilir.

Varis, bacaklardaki kirli kanı temizlenmek üzere akciğere taşıyan yüzeyel toplardamarlardaki yetmezliktir.

Bacaklardaki kirli kan, çeşitli faktörler yardımı ile pompalanarak akciğere gönderir. Bu kanın yer çekimi ile tekrar aşağıya dönmesine bacak toplardamarlarında bulunan kapakçıklar engel olur. Bu kapakçıklar çeşitli kalıtımsal ve diğer faktörler sonucu işlevini yapamaz hale gelirse akciğere gönderilen kan, yer çekimi etkisi ile geri kaçar (Reflü) ve bacak toplardamarlarında birikerek özellikle kendini istenmeyen görüntü, ağrı, acı ve şişkinlikle kendini hissettiren VARİS adı verilen rahatsızlığı ortaya çıkarır. Varis belirtileri hakkında yazımızda daha ayrıntılı olarak inceleyebilirsiniz.

Zamanında önlemi alınmayan bu şikayetler ileri dönemlerde büyüyerek tedavisi oldukça güç problemlerin ortaya çıkmasına neden olur.

Türkiye de 4 bayandan birinde, 5 erkekten birinde varis şikayeti görülmektedir.

Varisler çoğu kez bacak derisinin altında mavimsi renkte değişik çaplarda kıvrıntılı kabarıklıklar şeklinde görülür.

Varisler yıllarca görünüm dışında bir şikayete yol açmadan kalabilir. Ancak zamanla varisler ağrılı hale de gelebilir. Bacaklarda şişme ve bir süre sonra kronik toplardamar (venöz) yetmezliği dönüşebilir. Varisli olan damarda kan pıhtısı oluşabilir ve tromboflebit olarak bilinen bu durum bacakta ağrı, şişme ve kızarıklığa neden olur.

• Venöz Haritalama Nedir

Venöz haritalama bacaklarımızda bulunan varisli damarların genişliğinin, büyüklüğünü ve yerinin Renkli Doppler Ultrason tetkiki ile belirlenmesi işidir. Venöz Haritalama Nedir? sorusuna en net cevap; Varisli damar haritasıdır.

Radyoloji Uzmanları tarafından varis muayenesi sırasında çekilen renkli doppler ultrason ile yapılabilen bir inceleme sonunda hazırlanan bir rapora Venöz haritalama denir. Bu tetkik varis hastası olduğundan şüphelenilen kişilerin bacaklarındaki dokuların içinde boylu boyunca uzanan varisli toplardamarın bacakta nerede kaç santimenteye ulaştığı nerede daralıp genişlediğinin belirlendiği bir incelemedir. Bu tetkikin renkli doppler ultrason yapmaya ehliyetli bir radyoloji uzmanı tarafından yapılması zorunludur.

Venöz haritalamayı Radyoloji Uzmanları Yapar

Venöz haritalama yalnızca bu konuda yetkili radyologlar tarafından yapılmalıdır. Venöz haritalama tetkiki sonucunda hazırlanan raporun radyolog olmayan kişiler tarafından vermesi uygun değildir. İyi yapılmış bir Venöz Haritalama varis tedavisinin öncesinde yapılması gerekli bir işlemdir.

Varis tedavisinin nasıl ve nerede bulunan hangi damara yapılacağı bu inceleme sonucunda tespit edilir.

Gözle dıştan yapılan bir varis muayenesi sonrasında aslında varis olmayan sağlıklı toplardamarların kapatılması mümkün olabilir. Böylece sağlıklı bir organ kaybedilebilir.

Varis hastalığının teşhisinde ve tedavisinde niçin girişimsel radyoloji uzmanlarının avantajlı olduğu ortaya çıkmaktadır.

Hastalığı teşhis eden varisli damarların yerini gören gözün aynı damarı tedavi etmesi büyük avantaj sağlar.

Girişimsel Radyoloji uzmanları bu avantajı venöz haritalama yapmaları ve varisli damarın yerinin ve tipinin tespiti sonrasında tedavisinde de ultrasonu kullanarak tedaviyi gerçekleştirebilmesindedir.

Venöz haritalama yapılmadan tedaviye başlanmasına müsaade etmeyin.

Varis hastası olduğunuza dair şüpheleriniz varsa önce venöz haritalama yaptırmayı ihmal etmeyin.

Varis Ağrı Yapar Mı?

Varis ağrısı genellikle akşam saatlerinde belirginleşir. Çünkü varisli damar, kirli kanı kalbe götürmekten sorumlu toplardamardır. Bacak toplardamarlarında tek taraflı valv gibi çalışan kapakçıklar vardır. Bu kapakçıklar kirli kanın yukarı çıkışına izin verirken aşağı dönmesini engeller. Toplardamardaki genişleme yüzünden damarın içindeki kapakçıklar görevini yapamaz hale gelir, çalışır ancak aradan kirli kan aşağı doğru iner. Yani kirli kanın yukarı gitmesi gerekirken tekrar ayaklara doğru iner. Karın içi basıncı yüksek olan hastalarda bu daha da çok olur. Gebelik, kilo artışı bu süreci hızlandırır. Çoğunlukla gün boyu ayakta duran hastalarda kirli kan bacaklarda birikir. Bu nedenle akşama doğru bacaklarda ciddi ağrı oluşur.

• I
    Ismail Küçük06.07.2018

hocam merhabalar, benim bacaklarımda oldum olası yeşil renkli damarlar var. bu damarların görüntüsü hiç değişmiyor. ama bazı gecelerde ağrı oluyor. benim bacaklarımdaki bu yeşil damarlar varis olabilir mi? teşekkür ederim.

Geçmiş olsun dikelerimizi iletiyoruz İsmail Bey. Varislerinizin olup olmadığı konusunda doğru tanı ve tedavi yöntemi çok önemlidir.Kliniğimizde kesi tanı için Dr. Rengin hocamızın size ayakta Doppler US çekmesi gerekir.Varisleriniz varmı yokmu bu Ultrason sonucu belli olur. Daha sonra bir venöz haritalama oluşturuluyor. Sizin için uygun olan tedavi planı Skleroterapi ( Köpük Tedavisi) mi ? yoksa Endovenöz Lazer Ablasyon mu ? buna karar veriliyor. Skleroterapi (Köpük tedavisi) Genelde kılcal varislerde ve orta derece varislerde uygulanan bir tedavi yöntemidir. 1-2 senansa biter ama nadirde olsa 4-5 seans süren hastalarımızda oluyor. Bunun sebebi varislerin azlığına ya da çokluğuna bağlıdır. Endovenöz Lazer Ablasyon (EVLA) ; venöz yetmezlik,damar genişlemesi ve ameliyat olması gereken damarlarda uyguladığımız ikinci bir tedavi yöntemidir.Ameliyatsız tedavimiz bu EVLA sayesinde hastalarımızın sağlığına hemen kavuşmasını ve yaşamına olumlu devam etmesinde en büyük etkendir. Kesi yok, dikiş yok ve anestezi almadan tedavilerinize yürüyerek gelip gideceğiniz bu tedavi yöntemlerimizde tekrarlama, herhangi bir sorun yaşamadan varislerinizden kurtulmanız mümkündür. Fiyat Bilgisi ve Randevu için bize (0312)224 13 14 numaralı telefonumuzdan ulaşabilirsiniz.